Saturday, December 11, 2010

Teguran untuk yang menegur...

Assalamualaikum,

Dear diary,
Semalam aku ada mendengar peringatan daripada seorang sahabat berkaitan dengan isu tegur menegur ni. Aku rasa elok juga kalau aku ceritakan kepadamu supaya sama-sama dapat mengambil pengajaran.

Kadang-kala niat kita untuk menegur sahabat atau orang-orang di sekeliling kita mungkin sangat baik dan mulia. Namun, kadang-kala kita mungkin terlepas pandang akan perkara-perkara yang perlu dijaga semasa menegur seseorang.

Rasanya elok untuk aku tidak terus mengolah panjang menerangkan perkara ni. Cukuplah dengan aku melampirkan di sini sebuah puisi yang ditulis sendiri oleh Imam Syafie.

Nasihatilah diriku di kala aku sendiri,
Jangan kau nasihati aku di tengah keramaian,
Kerana nasihat di muka umum adalah bagian dari penghinaan yang tak suka aku mendengarnya,
Jika engkau enggan dan tetap melanggar kata-kataku,
maka jangan menyesal jika aku enggan menurutimu...

Jadi, aku rasa istilah "slow talk" tue suatu yang sangat bagus lah jika disertai dengan kata-kata yang sopan dan niat yang ikhlas.

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai