Tuesday, May 25, 2010

Nak panas telinga?

Bila aku tengok facebook macam-macam benda yang aku nampak. Maksud aku gelagat manusia terutamanya mereka yang bergelar remaja. Sehingga kadang-kala aku bertanya sendirian, macam ni ke kualiti "KITA" yang ada pada hari ini? (sebab aku pun bergelar remaja)...Mengikut pendapat aku, kalau macam ni lah kualiti yang "KITA" ada nampaknya mustahil lah untuk kita lihat Islam itu bangkit pada zaman kita. (pendapat aku, boleh je disangkal)

Mari kita tengok apakah trend atau kebiasaan "KITA" yang sedang melalui zaman remaja pada tahun 2010 ni;

1) Pertama, aku nampak banyak dalam kalangan kita yang syok BERCINTA dan berpasangan. Kalau tengok dalam facebook tu, bersusun-susun nak upload gambar terbaru dengan pasangan masing-masing. Lepas tu, berbalas-balas comment berjela-jela panjangnya. Aku pun tak pasti apa tujuannya. Mengikut aku, mungkin dia orang ni nak ANNOUNCE kat orang ramai la kot yang dia orang ni sedang bercinta, so pandai-pandai la orang len JANGAN kacau apa yang jadi MILIK mereka. Kemudian, break up! Tukar pasangan dan proses tu akan berulang-ulang lagi. Sedar tak sedar golongan ni akan menghabiskan MASA muda mereka macam tu ja. Sia-sia! Banyak benda yang dia orang terlepas sebab asyik sangat dok bercinta. Apa yang ada dalam kepala dia orang ialah macam mana nak cari pasangan dan apa nak buat untuk teruskan relationship tu. Orang lain? Lantak lah! Politik? Lagi kami tak peduli! Masyarakat? Jaga kubur masing-masing lah ok...

2) Golongan kedua pulak terdiri dari peminat-peminat fanatic BOLA. Kata orang tidur bola, main bola, makan bola, minum bola, semuanya bola! Apa yang aku maksudkan bukanlah mereka yang sekadar mengikuti perkembangan bola kat televisyen tu. Mereka yang aku maksudkan ni ialah golongan yang dah rasa macam namanya ADA dalam senarai PEMEGANG SAHAM kelab bola sepak tersebut. Mereka ni akan setia dengan kelab bola tertentu sampai sanggup bergaduh dengan penyokong kelab lain untuk pertahankan kelab yang diminatinya. Duit? Tak payah cerita lah. Kalau boleh, mahu sahaja dilaburkan semuanya untuk kelab kesayangannya. Ye la, dia kan "pemegang" saham jugak! Selain itu, golongan ni lah yang akan memenuhi court-court futsal di kala manusia lain sedang diulit mimpi. Ini memang REALITI! Cuba korang tengok kat Malaysia. Berduyun-duyun budak Universiti akan bermain futsal sehingga lewat malam. Habis main pukul 12 tengah malam. Kemudian lepak kedai mamak sejam dua. Badan letih, perut kenyang, tidur lewat, bukan kah itu kombinasi terbaik untuk tidak bangun subuh esoknya? Aku takde masalah dengan FUTSAL, bahkan aku salah seorang peminat futsal. Boleh la sikit-sikit...Yang menjadi masalah sekarang ialah KETAGIHAN bermain tu. Sampai kadang-kala ponteng kuliah, assignment bertangguh sebab nak layan futsal. Macam golongan pertama jugak, dalam kepala dia orang ni dah takde pasal benda lain. Yang ada hanyalah BOLA, BOLA dan BOLA.

3) Seterusnya, aku dapat lihat ada golongan yang seolah-olah memegang sepanduk KAMI TAK PEDULI!. Mereka ni terdiri dari golongan yang samada kaki study, kaki gossip, kaki shopping dan macam-macam kaki lagi. Berlainan dengan golongan pertama dan kedua, golongan yang ketiga ni langsung tak nak bergaul dengan masyarakat. Mereka samada akan stay "single but not available" ataupun mereka hanya akan memilih teman-teman yang memiliki trait-trait yang sama saja. Lihat lah di mana-mana tempat sekalipun pasti kita dapat kesan kehadiran golongan ni. Apa sahaja aktiviti atau anjuran yang bersifat terbuka dan umum, pasti akan diabaikan oleh golongan ni. Bagi mereka, LEAGUE mereka tidak sama dengan orang kebanyakan, jadi TAK MASUK la kalau nak bergaul tu. Dalam kepala mereka hanya ada preference sendiri sahaja. Kalau kaki shopping, dia hanya akan ambil tahu perkembangan fesyen sahaja, kaki gossip pulak akan update berita-berita panas tentang artis kesayangan dan kebencian mereka. ISU MASYARAKAT? hmm..bukan league kami nak ambil tahu semua tu!

Mungkin ada yang panas telinga, panas mata dan sebagainya tetapi inilah realiti KITA. Bukan awak! Bukan dia! Bukan mereka! Tetapi ini isu KITA! Kita lah yang bergelar pemuda dan pemudi di saat aku menulis coretan ini. Tujuan aku menulis ni bukanlah untuk memanaskan siapa-siapa pun tetapi lebih kepada REFLEKSi buat KITA semua agar kita dapat menggunakan masa-masa yang masih berbaki ini untuk membaiki apa yang cacat. Untuk menambah baik apa yang dirasakan sudah baik. Untuk sama-sama menyiapkan diri sebelum membina rumahtangga Muslim yang diidam-idamkan. Kemudian membina masyarakat muslim yang diimpikan, seterusnya mewujudkan negara Islam yang diharapkan.

p/s: pandangan aku, boleh je disangkal =)

1 comment:

  1. Hm... Aku rasa aku cam ada dlm salah satu golongan tersebut, kena cepat berubah ni, da panas telinga dah ni... ^_^

    ReplyDelete

komen anda dihargai