Sunday, May 16, 2010

Boleh menipu?


Boleh menipu? -Tidak boleh!

Rasulullah SAW pernah ditanya oleh sahabat boleh kah seorang muslim itu penakut? Baginda menjawab "YA".

Baginda juga ditanya boleh kah seorang muslim itu kedekut?
Baginda menjawab "YA".

Namun, apabila ditanya boleh kah seseorang muslim itu menipu?
Baginda menjawab "TIDAK".

Peristiwa ini bukanlah untuk menyatakan bahawa kita dengan mudahnya boleh menjadi seorang yang penakut dan kedekut tetapi lebih kepada penegasan bahawa MENIPU adalah DILARANG sama sekali. Seorang muslim mestilah bersikap BENAR dalam hidupnya.

Lihat saja teladan daripada Rasulullah SAW ketika di peringkat permulaan dakwah di saat baginda kali pertama mengumpulkan penduduk Makkah untuk menyampaikan risalah Allah SWT. Baginda bertanya kepada penduduk Makkah;

"Adakah kamu akan percaya kepadaku sekiranya aku mengatakan ada segerombolan tentera sedang bersiap sedia di belakang bukit ini untuk menyerang kamu?"

Apa yang dijawab oleh penduduk Makkah?

"Tidak ada yang kami tahu tentang engkau Muhammad melainkan yang benar sahaja".

Lihat bagaimana sikap BENAR yang ada pada Baginda telah meletakkan diri baginda sebagai orang keprcayaan sehinggakan setiap kata-katanya dipercayai orang.

Sekarang cuba lihat pada diri kita sendiri...

Adakah kita mempunyai sifat BENAR dalam kehidupan kita? Pernah tak kita mungkir janji apabila berurusan dengan orang di sekeliling kita? Pernah tak kita menokok tambah tentang sesuatu cerita untuk menambah minat orang mendengarnya? pernah tak kita menipu dalam bergurau? Pernah tak kita lewat apabila berjanji?

Percayalah ikhwah/at sekalian, sifat BENAR dalam kehidupan seorang dai'e adalah ibarat pakaian kepada badan. Andai tercalar kepercayaan orang terhadap kita, maka terlihat lah segala kecacatan yang ada pada diri. Akan hilang lah rasa hormat orang kepada kita.

Marilah kita sama-sama bermuhasabah diri, pernah kah kita dengar ayat-ayat seperti ini yang merujuk kepada kita?

"Alaa...si A kalau dia kata on the way maksudnya lambat lagi la tu". atau,

"Hmm...si B ni kalau kata pukul 11, alamatnya 11.30 la dia datang".

Mungkin kita terlepas pandang terhadap perkara-perkara kecil sebegini tetapi percayalah bahawa ianya sangat memberi kesan kepada kepercayaan orang terhadap kita. Janganlah sampai kita dilabel dengan contoh-contoh seperti di atas kerana ianya akan terus merebak dalam seluruh urusan kehidupan kita.

Begitu juga dalam perbualan dan gurau senda dengan rakan-rakan, cubalah sedaya upaya untuk menghindari perbuatan MENIPU walaupun kita merasakan bahawa ianya tidak membawa mudarat kepada orang yang ditipu itu.

Semoga coretan ringkas ini dapat memberi peringatan kepada saya sebagai penulis dan ikhwah/at sekalian.

Jadi, boleh MENIPU? -Tak boleh...dan dieja sebagai "TAK BOLEH"

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai