Sunday, April 18, 2010

bicara hati



detik demi detik aku melihat jarum itu berputar,
perlahan tidak, bukan juga laju,sekadar biasa cuma,
tapi kenapa aku merasakan sebaliknya?
masakah yang berputar pantas?
atau aku kah yg semakin perlahan?

di pagi hari yang hening aku mengatur tapak,
mengira bilangannya hari ini,
jauh mana lagi aku ditakdirkan?
langkah suci di pagi hari penuh harapan,
agar tidak dicemari dosa di tengah hari,

seperti juga aku, langkah itu kian perlahan,
sesekali berhenti melepaskan lelah,
rehat adalah kelalaian, lalu apa seharusnya?
melihat diri dalam jasad yang sama,
aku tertanya-tanya,
siapa aku di sini dan siapa pula aku di sana?

penuh duri jalan ini harus aku redah,
kesan-kesan luka itu pengalaman,
luka yang mana harus aku ingat?
luka yang mana harus kulupa?
itulah guru siapa aku hari ini.

jalan ini juga hitam kelam,
tersadung aku jangan sampai tersungkur,
kerana aku perlu terus berjalan,
destinasi entah di mana,
barangkali masih jauh, mungkin juga hampir tiba,
sedikit cahaya amat kudahagai,

antara semalam dan hari ini,
aku menghitung waktu yang berlalu,
mengukur jauh perjalananku,
mengenal siapa yang ada dalam jasad ini,
impianku hari ini moga jadi kenyataan esok hari,

lalu sujud aku menyungkurkan wajah,
menghina diri di hadapan Yang Mulia,
menghisab diri dalam hitungan sendiri,
terselamatkah aku di sana nanti?

-aku yang semakin penat...

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai