Sunday, April 18, 2010

Oh Malaysiaku!

"Tuhan mana-mana pun, Tuhan Kristian ke, Tuhan Hindu ke, orang Buddha, Muslim ke...bila seseorang itu sudah bertaubat dan berubah, orang lain tidak ada hak untuk menghukum mereka, Tuhan pun tidak akan menghukum mereka," katanya ketika ditemui di sini.

Saya ada terbaca kenyataan ini melalui sebuah akhbar tempatan. Kata-kata di atas telah diucapkan oleh seorang muslim yang agak berpengaruh. Saya tidak pasti samada kata-kata ini benar-benar dicucapkan oleh beliau ataupun sudah menerima penambahan dan pengubahsuaian oleh pemberita yang menulis laporan tersebut. Walau apapun yang lebih penting di sini ialah apa yang diucapkan tersebut.

Di sini, saya sekadar memberi pandangan sendiri terhadap perkara ini. Bagi saya, kata-kata ini tidak seharusnya diucapkan oleh mana-mana muslim pun. Hal ini kerana melalui ucapan sebegini kita seolah-olah mengiktiraf wujudnya poletheism dan menentang kepercayaan kepada monotheism yang seharusnya diimani oleh umat Islam. Sebagai Islam, kita perlu mengimani bahawa hanya Allah SWT sahaja yang layak disembah. Secara jujurnya, saya tidak ingin menyalahkan mana-mana pihak dalam perkara ini. Apa yang menjadi keutamaan saya ialah isu permasalahan tentang tahap kefahaman agama yang ada pada generasi kini khususnya di Malaysia.

Jika perkara ini telah terjadi dalam kalangan mereka yang tinggi pendidikannya, bagaimana pula kisahnya dengan mereka-mereka yang kurang berpeluang mendapat pendidikan yang baik ataupun mereka-mereka yang keciciran dalam pelajaran? Saya yakin bahawa banyak pihak yang menyedari akan perkara ini dan telah mengambil beberpa langkah yang positif bagi menanganinya. Justeru, kepada mereka ini saya ucapkan syabas dan terima kasih kerana sikap 'saya peduli' yang diamalkan.

Mudah-mudahan kita akan menjadi lebih peka dengan apa yang berlaku pada umat Islam kini khususnya di Malaysia. Bukanlah tujuan saya untuk menafikan hak sesama muslim itu yang tidak mengenal sempadan, namun sebagai seorang rakyat Malaysia saya melihat bahawa priority pembaikan kepada bangsa sendiri adalah sebagai satu strategi dalam membina kekuatan Islam secara keseluruhannya.

-sekadar pandangan =)

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai