Tuesday, October 13, 2009

Survival muslim!


Dia lelaki istimewa! Walaupun tak pernah bersua, dia tetap memberi inspirasi kepada saya untuk terus sabar dan istiqamah dalam jalan ini...

Figure yang saya maksudkan ini bernama Syeikh Farag Najjar, salah seorang tokoh yang sangat berjasa pada umat Islam. Untuk lebih mengenali beliau, saya cadangkan supaya membaca dari blog berikut;http://satuperkongsian.wordpress.com. Blog ini hasil karangan Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) iaitu Ustaz Fauzi Asmuni.

"Dakwah ini panjang dan payah! Oleh itu, kita perlukan rijal-rijal yang bernafas panjang untuk terus memikul tanggungjawab ini." Begitu pengajaran yang masih terpahat jelas dalam hati dan ingatan saya. Namun baru kini saya mula memahami apa yang dimaksudkan dengan 'bernafas panjang' itu. Saya suka mengambil contoh dari filem 'ayat-ayat cinta' iaitu ketika seorang pakcik memberi nasihat kepada Fahri; "Allah sedang berbicara dengan kamu tentang sabar dan ikhlas....."

Begitulah dalam jalan dakwah. Apa yang penting ialah untuk kita sentiasa ikhlas dalam usaha kita termasuklah ketika kita cuba mendekati kawan-kawan dengan belajar bersama, membantu ketika diperlukan, hatta bermain 'PEST' bersama. Semua itu akan hadir sebagai ibadah jika kita mulakan dan akhirkan dengan niat yang ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Biarlah setiap apa yang kita lakukan itu ada matlamat di akhirnya seperti kata-kata seorang pakar motivasi dalam ceramahnya; "begins with the end in mind!"

Tidak semua perkara yang kita lakukan akan menjadi seperti yang kita harapkan. Itu lumrah kehidupan. Kita mulakan dengan niat yang benar namun masih tidak tercapai 'ending ' yang kita rancangkan itu. Itu fitrah! Cuba kita tanya diri sendiri, berapa banyak nikmat Allah SWT yang masih belum kita syukuri? Bukan kah oksigen yang kita nikmati ini 'free of charge' tapi masih kita melakukan dosa. Dalam maksud yang lain, seolah-olah kita tak berterima kasih kepada yang Maha Pemurah. Jadi, tak kira lah apa pun kebaikan yang kita dah berikan kepada orang lain, tak semestinya dia akan berterima kasih untuk itu. Itu fitrah! Bahkan itu juga sebahagian dari sifat kita sendiri...

Bila perkara-perkara tersebut terjadi, mula lah kita nak merungut. Salahkan diri, salahkan kawan dan kadang-kadang takdir pula yang disalahkan. Istighfar....Di sini lah nilai SABAR dituntut. Tidak kira sehebat mana pun kita, sedarlah bahawa kita tetap hambaNya dan bukankah hamba itu dimiliki,tidak memiliki? Oleh itu, sedar lah juga bahawa hamba sentiasa layak untuk diuji oleh yang Memiliki kita.

Hadis 16;
daripada Au Hurairah r.a: Bahawa seorang lelaki telah berkata kepada Nabi SAW: berikan aku wasiat. Baginda bersabda: "Janganlah engkau marah". Lelaki itu mengulang soalan itu beberapa kali. baginda tetap bersabda: "Janganlah engkau marah"
(H.R Al-Bukhari)

Ikhlas...sabar...istiqamah!

Saya sangat tersentuh apabila membaca sejarah hidup Syeikh Farag Najjar. Kehidupan beliau korbankan demi sebuah perjuangan yang jelas matlamatnya. Meremang bulu roma apabila dalam artikelnya, ustaz fauzi mengakhiri dengan; Moga-moga Allah menerima segala amalnya dan melahirkan pengganti seumpamanya untuk umat ini.

Saya aminkan doa tersebut. Umat ini memang memerlukan figure seperti beliau untuk terus memikul beban dakwah ini. Seolah-olah dalam hidup beliau hanya ada 3 perkataan ini- ikhlas...sabar...istiqamah.

Semoga kita terus thabat dengan jalan ini hingga nyawa tiba di kerongkongan. Marilah hidup bermatlamat! Jangan jadi remaja lembik. Malas berpesatuan. Malas berkawan. Malas membaca. Remaja hanya sekali beb! Jadi mari manfaatkan kekuatan maksimum yang hanya ada ketika remaja ini untuk kemudahan di hari tua nanti.

Akhir kalam, semoga Allah menerima amal baik yang kita lakukan dengan ikhlas keranaNya. Amin..

3 comments:

  1. Wah, pok cik dah ada blog!
    Keep up the spirit! Doakan ana gak utk keep up the spirit ! hehe

    ReplyDelete
  2. insyaallah.ana doakan agar kita akan terus thabat di jalan ini.

    ReplyDelete
  3. best la post nih,
    kena ikhlas, sabar & istiqamah,
    insyaAllah aku cuba,
    :)

    ReplyDelete

komen anda dihargai