Monday, October 19, 2009

hanya di hati...


"Wardatul Iman?" "Bunga keimanan.." "Oh..sedap nama tu! Saya suka. Insyaallah ada rezeki nanti saya namakan puteri saya dengan nama tu."

Masih teringat perbualan dengan akh Murshid semasa cuti panjang yang lepas. Rasa pendek cuti yang panjang bila dipertemukan dengan orang macam Murshid. Rasa terisi masa cuti bila dapat berkenalan dengan siswa Madinah yang seorang ni. Siapa dia? Insyaallah akan dikenalkan suatu hari nanti...

"Maisarah maknanya ketenangan atau kekayaan." saya bersuara bila nama itu dipilih oleh abang untuk puteri sulungnya. "Patutlah tak selalu menangis! Bagus jugak nama ni. Tenang.." Abang cuba berjenaka.

Jenuh juga saya mencari nama-nama indah untuk anak saudara saya yang seorang ni. Beria benar menanti kehadirannya. Hampir semua kenalan mendapat mesej; "..apa nama Islam yang sedap2 dan bermakna untuk baby girl?" Usaha yang tidak sia-sia. Hampir semuanya membalas mesej dengan nama-nama yang indah termasuklah yang bergurau dengan nama "Christina Aguilera" dan "Jennifer Lopez". Terima kasih daun keladi semua!

"Ada apa dengan nama?" "Nama itu doa!" Saya harap kehadiran Maisara Safia akan membawa ketenangan dan cahaya dalam keluarga abang saya. Secara peribadi, saya memang suka nama Aisyah. Ada juga saya cadangkan. Nama isteri Baginda SAW. Dalam nama "Aisyah" ada doa dari saya agar suatu hari nanti akan ada kualiti Saiyidatina Aisyah r.a. dalam dirinya.(saya simpan dulu nama ni untuk anak saudara yang berikutnya, insyaallah)

Kelahiran Maisara Safia sebenarnya mengingatkan saya bahawa saya sudah besar! Sudah dewasa! Mengingatkan saya bahawa anak bongsu juga akan turut menjadi tua bila masa berlalu. Masa remaja saya sudah singkat....

Pesanan Al Bana kepada kumpulan Dr. Salim ketika mereka berumur 16 tahun;

"Jadilah lelaki sejati..."
Masa remajamu pendek, kamu mesti menjadi lebih baik
dari generasi kami...

"Berapa umur kamu?" "Saya 20 tahun tapi masih student, jadi kira muda lagi lah."
"Kamu?" "Saya 46 tapi masih student (postgrad), jadi kira....err..??"

Siapa lagi nak bagi alasan? Apa lagi alasan kita nak bagi?

Saya suka bila ada orang yang ingat tarikh lahir saya. Tambah-tambah dari orang yang kita tak sangka-sangka. Berbunga-bunga di hati...sampai terlupa yang orang tu sebenarnya nak ingatkan saya yang umur saya dah makin pendek. Astaghfirullah..pesanan Imam Hassan Al Banna rasanya masih belum saya ikuti. Masa remaja berlalu percuma saja.

"Since you are here, please do something for Islam." Cadangan untuk menziarahi Masjid Shah Jalal pada suatu petang sebenarnya sudah 'tertulis'. Mungkin untuk mengutip nasihat tersebut dari seorang pakcik yang sedang beriktikaf di dalamnya.

Buatlah sesuatu! Jangan berlengah lagi. Kita punya masa sebenarnya untuk menyumbang kepada Islam. Terlibatlah dengan usrah, halaqah, islamic society atau apa saja asalkan kita dapat menyumbang. Terlibatlah dengan melibatkan diri. Bukan kerana dilibatkan. Kita tidak sibuk tapi kita selalu menyibuk! Selalu habiskan masa lapang dengan aktiviti yang tak dirancang. Maknanya kita tak pernah merancang untuk mengisi masa lapang kita. Option yang paling nampak 'baik' selalunya berehat(aka tidur yang panjang). Tidur kan ibadah...

Kepada yang sudah terlibat dengan usrah, halaqah, dan sebagainya, janganlah kita berasa sudah berjasa kepada islam kerana penglibatan kita tetapi bersyukurlah kerana terpilih. Bersyukur lah dengan tidak memberi alasan sibuk apabila diperlukan untuk jalan dakwah ini. Jangan lah kita menghina dai'e-dai'e lain dengan mengatakan kita sibuk. Seolah-olah mereka yang lain itu tidak sibuk. Tidak bekerja. Tidak belajar. Tidak berkeluarga.

Tidak bermaksud kita perlu menjadi ekstrem dalam usaha kita kerana yang ekstrem itu sesuatu yang tidak kekal lama. Jadilah seorang yang konsisten dan istiqamah. Letihkan lah tulang empat kerat dan kudrat remaja kita ni untuk islam. Kerana hanya orang yang letih akan menikmati masa 'rehatnya'.

"manusia yang paling letih ialah mereka
yang besar keinginan dan harapannya"

wallahu 'alam..

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai