Saturday, July 16, 2011

Sudah Semporna?

"Nama saya Adi Yusree. Panggil saja Adi. Duduk lah." jemput pemuda yang berasal dari Semporna itu.

"Saya Firdaus. Saje la datang sini nak belajar-belajar cara perubatan di sini. Saya ni masih belajar lagi dalam bidang perubatan."

"Subhanallah! Bagus itu. Saya juga masih mau belajar-belajar gitu." Sambutnya.

"Hebat betul pemuda ni! Tengok dia pun boleh mengingatkan aku kepada Allah." Getus hatiku melihat ketenangan wajahnya.

"Hmm...Dah berapa lama awak jadi pengamal perubatan ni?"

"Saya baru enam bulan saja kerja di sini. Masih banyak yang perlu saya belajar gitu. Hari tu saya ada belajar di Sungai Petani. Alhamdulillah, dulunya saya tidak percaya dengan perubatan alternatif ni tapi selepas ikut pengajian di sana, saya jadi yakin jika perubatan cara sunnah ni perlu kita kembalikan."

"Memang kita tidak boleh percaya jika ubat-ubat ini yang boleh menyembuhkan. Ini semua hanya ikhtiar kita saja gitu. Yang boleh menyembuhkan hanya Allah saja. Jadi, apa yang kita buat cumalah asbab untuk kesembuhan." Jelasnya dengan penuh minat.

"Subhanallah. Tidak kering zikir di bibir pemuda ni. Berselang-seli zikir di bibirnya setiap kali dia bercakap."

Alhamdulillah, syukur sangat dapat jumpa dengan dia. Di saat-saat aku memerlukan sesuatu untuk membasahkan hati yang kian kering ni, Allah temukan aku dengan pemuda yang boleh mengingatkan aku kepada-Nya.

Walaupun perjalanan ke Semporna masih belum sempurna kerana tak sempat snorkeling disebabkan hujan lebat, ada juga pengalaman berharga yang aku kutip di sini. Insyaallah jika ada rezeki, aku akan ke sana lagi esok untuk sempurnakan trip ke Semporna.

Sebelum berpisah, sempat juga dia mengajarkan 'lymphatic massage' yang digunakan untuk merawat demam-demam ringan. Boleh la try kat kawan-kawan nanti =)

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai