Friday, January 1, 2010

Ada berani?


Assalamualaikum...

"Harap awak tak terkejut menerima emel ini. Pertama sekali saya nak minta maaf sebab tak pernah sekali pun reply mesej-mesej awak lepas kejadian tu. Sebenarnya saya serba salah nak bagi tau awak tentang keputusan yang saya amik ni. Saya tahu yang awak pasti kecewa dengan tindakan saya. Seolah-olah saya sengaja menghancurkan harapan awak tetapi saya harap awak akan terus baca warkah ini sehingga noktah yang terakhirnya...

Saya terpaksa memutuskan hubungan kita selama ni. Saya tahu tempoh tujuh tahun bukanlah suatu masa yang singkat perkenalan kita. Bahkan ianya mungkin mengambil separuh lagi masa hidup saya untuk melupakan kenangan kita. Tapi saya terpaksa akur bahawa berpisah adalah jalan terbaik untuk kita.

Saya juga nak awak tahu yang kesedihan dan kepedihan ini kita rasai bersama. Emel ini juga saya kirim bersama air mata yang menangisi perpisahan ini. Anggap lah ini ujian daripada Allah kepada kita. Mungkin kehilangan orang yang kita sayang akan Allah gantikan dengan sesuatu yang lebih bermakna. Mungkinkah 'hidayah'?

Kita pernah berjanji hubungan yang kita pelihara ini akan berakhir di jinjang pelamin. Saya ingat lagi...tapi mahukah awak sekiranya masjid yang dibina ini terdiri dari batu-bata yang poros? akan kukuh kah tiang serinya jika pada awalnya lagi tidak didasarkan dengan redha dari Allah? Bertahan kah ia bila badai datang menerpa sekali-sekala? Maaf...saya sendiri sudah tidak yakin dengan janji yang saya ikrar kan dulu.

Kadang-kala saya bertanya sendirian, mengapa terlalu awal kita bertemu dan mengapa terlalu awal cinta itu datang menempah tempat di hati ini. Mungkin kah kerana hati ini tidak diisi dengan kebaikan sehingga memberi ruang untuk sang cinta bersarang di hati? Mengapa 7 tahun itu yang berlalu? Mengapa tidak kita bertemu 7 tahun lagi? Persoalan ini mungkin bisa saya jawab bila mengenangkan ini semua sudah ada dalam takdiran Nya.

Mengapa saya begini?

Saya sudah berubah barangkali. Saya mahu kikis sisa-sisa jahiliah yang masih menebal dalam diri sendiri. Saya tahu bukan mudah untuk berubah kerana sejarah hidup saya sendiri kelabu.. barangkali hitam memekat. Saya perlukan kekuatan dan sokongan. Harap awak mengerti mengapa hubungan ini saya pilih untuk diakhiri... Sukar untuk awak menerimanya, sukar lagi untuk saya mengambil keputusan ini.

Saya harap lepas ni kita tidak akan berhubungan lagi melalui telefon ataupun mesej melainkan ada hal yang benar-benar mendesak dan perlu kepada pengetahuan masing-masing.

Saya juga berharap agar awak dapat join usrah lepas ni...mudah-mudahan suatu hari nanti awak akan faham kenapa saya memilih jalan ini. saya rasa sampai di sini dulu emel kali ini. Mungkin ini emel saya yang terakhir untuk awak. Kirim salam saya untuk emak dan ayah awak. salam rindu juga untuk aiman... "
yang benar; shahrul...

_____________________________________________________

Cinta...oh...cinta

Suatu topik yang sangat menarik untuk dibincangkan. Mendengar perkataan cinta dari penceramah saja sudah bisa membuka kembali mata yang nyenyak dibuai tidur. Kerana topik cinta, ceramah boleh saja berlanjutan berjam-jam lamanya. Semua orang minat! yang lebih terasa bahangnya pastinya sang remaja dan remaji...

Di atas merupakan karya surat(emel) untuk memutuskan hubungan percintaan antara seorang pelajar lelaki yang baru mengenali fikrah dengan seorang pelajar perempuan yang dikenalinya lama dulu. Si lelaki yang telah menyedari kesalahan bercinta sebelum berkahwin telah mengambil tindakan berani dengan menyatakan pendiriannya untuk memutuskan hubungan mereka.

NASIHAT UNTUK PEMUDA-PEMUDI;

"kalau kamu nak putuskan hubungan dengan seorang perempuan, kamu kena bagi tau dia terus-terang. Straight to the point! Tak perlu nak meleret-leret ayat kamu. Takut nanti dia cair lagi kat kamu. Cakap je yang kamu nak putuskan hubungan kerana ianya berdosa di sisi Allah dan kamu nak fokus pada study dulu. Option berkahwin masih belum ada dalam perancangan hidup kamu jadi kamu tak mahu dibebankan dengan komitmen tersebut. Yang penting kamu ikhlas dan yang lainnya kamu serah pada Allah."

Begitulah mesej yang ingin saya kongsikan untuk post kali ini. Harap ianya berguna kepada siapa-siapa sahaja di luar sana yang sudah terlanjur menyerahkan cinta kepada sang lelaki mahupun si perempuan dan berhajat memutuskan hubungan kerana sedar ianya salah dan berdosa.

Bukan berhajat menjadi 'doktor love' atau pun apa, niat di hati hanya untuk berkongsi sekadar yang diberitahu. Ambil yang baik dan tinggalkan lah yang buruk di sini saja...

p/s: sekarang dah tahu kan cinta sebelum kahwin tu salah, so...ada berani ke???


5 comments:

  1. haha...xle bla ayat last... =p

    erm...ni kisah benar eh?

    ReplyDelete
  2. muw: ayat2 cintan...semua orang suka..hehe
    perantau: ni imaginasi pengarang yang suka berangan.
    hakha: boleh je nak copy...nak hantar ke seseorang ke?hehe

    ReplyDelete
  3. hurmm. nnti bile hang sume dah kawin(termasuk aku insyaAllah), aku nk korunk sume bace balik post2 camni ngan tgk citer2 cam 'ketika cinta bertasbih' pastu tgk comment masing2.. huhuh...tgk camne perubahannya,...ada berani?

    ReplyDelete

komen anda dihargai