Monday, July 4, 2011

Welcome to Cardiff


Assalamualaikum wbt,

Pertama sekali, tahniah diucapkan kepada semua yang mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke University of Cardiff! Sesungguhnya, anda bakal menjejakkan kaki ke salah sebuah tempat yang mempunyai komuniti Melayu teramai selain London, Southampton dan Manchester. Jadi, cakap kat family jangan risau sangat bila anda sampai di Cardiff nanti. Seniors kan ada! =)

Sebenarnya, banyak sangat benda nak cerita kat adik-adik yang baru ni tapi tak cukup masa kalau nak dituliskan di sini. Jadi, saya tuliskan apa yang anda perlu tahu serba sedikit sebelum sampai ke sini.

Pertama sekali, bila sampai saja ke Heathrow insyaallah ada pegawai MARA yang akan menjemput anda di sana. Kemudian beliau akan membawa anda semua ke stesen bus yang terletak di Terminal 3 lapangan terbang tersebut. Bus direct ke Cardiff coach station bakal menelan belanja sebanyak 42 GBP. Jangan convert ke RM! Takut tak jadi naik bus pulak nanti. =)

Ada je cara yang lebih murah untuk sampai ke cardiff iaitu transit di Victoria Coach station, London. Tapi, itu pun kalau ada seniors yang tolong bawakkan dan anda sanggup berpenat lelah mengangkut barang-barang yang menimbun tu. Insyaallah jika ada senior yang sudi pick up anda di Heathrow nanti, bertuahlah anda. Senang ckit nak angkut barang.

Setibanya di Cardiff, insyaallah seniors akan sediakan pengangkutan kereta untuk membawa anda semua ke tempat penginapan masing-masing. Selain itu, anda juga akan dibawa untuk ber shopping bagi membeli keperluan asas seperti duvet (selimut), bantal, cadar, toiletries, makanan dan sebagainya. Jadi, jangan bebankan diri anda nak bawak suma benda tu dari Malaysia. Sampai Cardiff nanti kita tolong carikan.

Untuk hari-hari pertama anda di Cardiff, abang-abang dan kakak-kakak akan berbesar hati sekiranya anda nak tumpang tidur kat rumah dia orang. Boleh la dia orang tolong masakkan dulu untuk anda nanti.

Seterusnya, yang selalu menjadi isu ialah barang apa nak bawak nanti eh? Hmm...secara jujur kalau saya katakan jangan bawak barang banyak-banyak, pasti anda akan tetap bawak banyak. Jadi, saya katakan, terpulang kepada selera individu. Tapi, antara perkara penting yang anda perlukan ialah perencah nasi goreng dan Brahims instant food. Benda lain suma ada kat sini termasuklah Mee Maggi (jenama malaysia), kicap kipas udang, serbuk kari dan lain-lain. Kalau anda minat masak kurma, boleh lah bawak dari Malaysia. Yang tu takde kat sini.

Cardiff ni sangatlah kecil dan comel! Anda jarang memerlukan penggunaan bus dan teksi. Cukup sekadar berjalan kaki atau menaiki basikal. Jarak perjalanan kebanyakannya within walking distance. Jadi, boleh lah anda berjimat sedikit wang belanja untuk keperluan lain. Nanti, kepada sesiapa yang nak beli basikal murah, boleh minta tolong seniors. Harga selalunya between 20-40 GBP. Basikal second hand. Yang baru boleh mencecah ratusan pound.

Seterusnya, baju sejuk berapa helai nak bawak? Bagi saya, apa-apa baju yang anda rasa selesa nak pakai masa anda pergi ke Cameron Highland tu pun dah cukup sebab masa anda sampai nanti, musim luruh dan taklah sesejuk musim sejuk. Bila sampai sini nanti, marilah bershopping membeli pakaian sejuk yang lebih murah dan cantik di Cardiff city centre atau Bridgend outlet.

Kepada sesiapa yang berminat untuk menetap di rumah bersama seniors (lelaki saja), anda boleh hubungi saya dengan segera di talian 0134536951 (pokcik) atau dr_one33@yahoo.com. Selalunya pelajar baru akan memilih untuk tinggal di University accomodation, cumanya dari segi kos dan keselesaan, tinggal bersama senior pastinya lebih baik kerana setiap hari sudah ada jadual memasak. Tak perlulah anda masak setiap hari. Ni bukan nak promote untuk tinggal dengan seniors. Sekadar makluman berdasarkan pengalaman.

Apa lagi yang anda nak tau? Owh ya...nanti insyaallah kita akan adakan freshers camp sebelum anda semua memulakan sesi persekolahan. Camp ni free of charge dan anda sangat digalakkan untuk menyertainya supaya dapat kenal lebih ramai seniors termasuklah yang abang dan kakak postgrad yang sudah berkeluarga. Nanti bila dah kenal, senang sikit nak minta tolong dan sebagainya.

Akhir sekali, selamat datang diucapkan! Di bumi perantauan inilah anda akan banyak belajar erti sebenar kehidupan. Insyaallah, kita sama-sama mendoakan agar kehidupan di Cardiff ini akan menjadi kenangan yang terindah sepanjang hidup kita.

Untuk maklumat lanjut atau pertanyaan, boleh hubungi saya di talian berikut;
0134536951 (malaysia)
07527796959 (UK)
dr_one33@yahoo.com
Firdaus A Bakar (facebook)

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai