Thursday, July 7, 2011

Kenapa mereka?

"Ingatlah ketika pemuda-pemuda itu berlindung ke dalam gua lalu berdoa, "Ya Tuhan kami. Berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami."

"Maka kami tutup telinga mereka di dalam gua itu, selama beberapa tahun,"

"kemudian, kami bangunkan mereka, agar kami mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lamanya mereka tinggal (dalam gua itu)."

"Kami ceritakan kepadamu (Muhammad) kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka." [Alh-Kahf: 10-13]

Apakah perkara menarik yang perlu kita tahu tentang kisah pemuda-pemuda ini? Adakah tempoh berapa lama mereka tidur yang kita hairankan? Atau adakah berapa jumlah pemuda-pemuda itu yang kita ingin hitungkan? Atau di manakah letaknya gua tersebut untuk kita ziarahi? Jawapannya tidak sama sekali! Bukan itu yang Allah ingin sampaikan melalui kisah ini. Ada hal yang lebih besar sebenarnya yang ingin dikabarkan kepada RasulNya dan umat ini.

Setelah ditidurkan untuk waktu yang lama (309 tahun), mereka telah dibangunkan pada suatu zaman di mana keseluruhan pemerintahannya telah beriman kepada Allah swt. Tidak seperti 300 tahun yang lalu di saat mereka terpaksa melarikan diri ke dalam gua demi menyelamatkan iman daripada pemerintah yang zalim. Pemuda-pemuda tersebut menjadi terkejut lalu kita yang membaca turut menjadi hairan bagaimana proses transformasi itu berlaku sedangkan yang Allah ceritakan ialah kisah pemuda-pemuda yang ditidurkan. Bukan kisah pemuda yang berdakwah!

Lalu siapa yang kalian rasa menanggung beban dakwah selama ratusan tahun itu sedangkan pemuda-pemuda tadi hanyalah ditidurkan untuk jangka masa tersebut?

Nah! Di sini kita boleh mengambil pengajaran yang Allah ingin ceritakan kepada Rasulullah saw. Ia terkait rapat tentang peranan pendakwah dalam menyampaikan agama ini kepada umat. Di sini juga kita akan tahu siapakah pemuda-pemuda lain yang tidak diceritakan dalam surah ini yang telah bersusah payah menyambung perjuangan dakwah oleh pemuda gua tersebut.

Dalam istilah yang mudah difahami, mereka inilah 'anak-anak usrah' kepada "pemuda gua" tersebut dan merekalah yang sanggup menanggung kepayahan dakwah ini sehingga berlakunya transformasi kepada masyarakat di negeri tersebut. Dalam kisah ini, Allah ingin tunjukkan dengan jelas hasil dakwah yang dimulakan oleh "pemuda gua" tersebut sehinggakan Allah membangunkan mereka kembali setelah ratusan tahun ditidurkan.

Lalu kita bertanya lagi, kenapa mereka?

Mengapa kisah pemuda yang tidur itu yang diceritakan dalam Al-Quran?

Apa sebabnya kalian rasa?

Jelas yang diceritakan itu ialah mereka-mereka yang memulakan dakwah ini! Begitu besar kemuliaan yang Allah berikan kepada mereka yang memulakan dakwah ini sehingga pemuda gua tersebut dimuliakan dalam ayat suci Al-Quran yang akan dikenang umat seluruhnya sehingga hari kiamat.

Mereka diberi penghormatan dan ganjaran yang sangat besar kerana mereka telah memulakan dakwah tersebut. Meskipun mereka tidak sempat melihat hasil dakwah pada zaman mereka, namun kejayaan itu akhirnya diberikan juga kepada tangan-tangan generasi seterusnya yang menyambung usaha yang mereka mulakan.

Mereka dibangunkan ratusan tahun setelah berlalunya zaman mereka untuk diperlihatkan hasil dakwah tersebut.

Itu juga satu lagi pengajaran yang Allah ingin berikan melalui kisah mereka ini. Iaitu, kita mungkin tidak akan melihat kejayaan dakwah itu berlaku di usia kita namun kita yakin bahawa generasi seterusnya pasti akan bertemu dengan kejayaan itu. Justeru, kita jadilah batu-batu binaan yang akan menyampaikan kejayaan tersebut suatu hari nanti.

Jika tidak ada seorang pun yang bersolat dalam keluarga kita, maka kita jadilah yang memulakannya agar keturunan kita seluruhnya akan bersolat...
Jika tidak ada pemuda yang ingin memikul dakwah ini di tempat kita berada, kita jadilah pemuda yang memulakan dakwah ini agar yang lain akan kena tempiasnya...

Kita hanya perlu tanya pada diri sendiri, mengapa "MEREKA" yang Allah ceritakan?

~p/s: Kisah ini telah diadaptasikan daripada penceritaan secara lisan oleh Dr Zainur Rashid Zainuddin. Ingin kenali tokoh ini? lawati facebook beliau di;

http://www.facebook.com/pages/Dr-Zainur-Rashid-Zainuddin/155707591143880

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai