Friday, June 17, 2011

manusia mana lagi ingin kau tipu?



video ni sangat nostalgik buatku. Ia adalah kenangan yang paling indah bersama ikhwah! Untuk video dan kenangan yang kami kongsi ini, aku ingin lemparkan apa yang ada di hati. Semoga bermanfaat buatku, ikhwah dan yang lainnya juga.

"Kadang-kala kita merasa lebih baik berbanding manusia lain bila kita sudah terlibat dengan tarbiyah yang bersistem ni. Sudah banyak jaulah, rehlah, usrah, mukhaiyyam dan sebagainya telah kita hadiri. Telah banyak buku-buka usrah yang kita hadamkan dan banyak juga yang telah kita ajarkan kepada orang lain.

Manusia lain memandang kita dengan pandangan yang mulia, hanya kerana kita telah lama dalam dakwah ni. Kita merasakan kita ini berhak dipandang mulia kerana kita menyeru manusia lain kepada Allah. Kita sangat senang apabila orang kenal kita sebagai ahli kepada mana-mana persatuan dakwah, tambahan lagi jika berjawatan tinggi dalam persatuan tersebut.

Kita juga merasa gembira apabila adik-adik usrah kita memperkenalkan kita sebagai naqibnya kepada kawan-kawannya yang lain. Apabila kita menziarahi mereka di rumah, kita juga gembira apabila orang tua mereka dengan senang hati mempercayakan anak mereka kepada kita. Kita begitu selesa dengan pandangan-pandangan baik manusia lain kepada kita.

Namun, sedarkah kita yang kita hanya menipu mereka selama ini? Saban hari, kita menambahkan bilangan manusia yang kita tipu. Manusia-manusia yang memandang kita sebagai insan yang baik itu hanyalah tertipu dengan penampilan kita. Tertipu dengan janggut sejemput yang kita ada. Atau dengan tudung labuh dan jubah yang kita sarungkan. Mereka masih belum kenal diri kita yang sebenar.

Kita berjanji yang dakwah ini akan berkembang atas usaha kita. Kita berusrah, beriadah, tajmik mad'u sini sana. Kita rasa usaha kita itu akan menjadi sebab berkembangnya dakwah ini. Kita nak sangat selamatkan manusia-manusia yang masih lalai dengan maksiat. Kita ingin agar mereka dapat masuk syurga suatu hari nanti, tapi kita sudah lupa akan kata-kata Allah dalam Al-Quran;

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan." [As-Saff: 2-3]

Kita bertungkus lumus mengajak adik-adik usrah kita supaya menjaga check list amal (mutaba'ah amal) mereka, tapi kita sendiri melupakan amal harian kita. Mereka mungkin tidak tahu yang kita ni sangat culas menunaikan amalan harian kita, lalu kepada mereka, kita telah menipu. Orang-orang di sekeliling kita juga tidak tahu yang kita sebenarnya tidak pernah ambil berat akan mutaba'ah amal kita. Jadi, mereka juga telah tertipu dengan penampilan baik yang kita pamerkan.

Marilah duduk sejenak dan berfikirlah tentang diri sendiri. Jangan kita hanya sibuk nak selamatkan orang lain sedangkan kita lupa pada nasib kita di hadapan Allah Taala nanti. Mari jadikan pandangan orang terhadap kita itu suatu yang nyata. Jika mereka memandang kita sebagai seorang yang baik, maka kita perlu menjadi seperti apa yang mereka sangkakan. Bukannya mengajak untuk menjadi hipokrit tapi ini suatu keperluan yang mendesak dan serius.

Mari kemaskini jadual mutabaah amal yang telah lama tergendala itu. Kita perlu bersedia untuk berubah. Ingatlah, dakwah ini selamanya akan terselamat daripada golongan munafik kerana ia menjanjikan laluan yang sulit dan ketat. Ia juga penuh dengan tugasan dan tanggungjawab berat yang tidak sanggup dilalui melainkan oleh mereka yang betul-betul beriman dengan jalan ini.

Akhir kalam, semoga Allah menyelamatkan kita daripada tertipu dengan diri sendiri. Kita mohon agar diberi kekuatan untuk terus istiqamah dalam membaiki diri sendiri dan juga orang di sekeliling kita."

duduk sebentar lalu bisikkan pada diri..."manusia mana lagi ingin kau tipu?"

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai