Thursday, February 18, 2010

Doaku dimakbulkan...

Gembiranya hari ini! Dua doa saya dimakbulkan Allah!

Hmmm...hari ni saya ada attachment di Hospital Llandough, Wales. Bila naik je bas baru perasan yang hari ni takde orang melayu bersama. Hmmm...susah jugak macam ni! Nanti nak lunch dengan sapa? Bukan pe, masih tak biasa dengan local student di sini. sekali-sekala tu nak jugak ada teman untuk berborak.

Bila dah takde melayu tuh, dalam hati ni rasa tak sedap jugak sebenarnya. Tambahan pulak hari ni saya kena attend COTE ( care of the elderly) department. Maksudnya hari ni saya perlu banyak bercakap. Ye..BERCAKAP!Huhu...Tiba-tiba rasa sejuk2 dalam perut ni. Basically, tugasan hari ni banyak memerlukan saya untuk berbual dengan patient dan juga consultant. Ha'a..Consultant! (kebanyakannya garang2)

Kami berlapan dibahagikan kepada 3 kumpulan. Saya dan dua orang rakan lagi diamanahkan kepada Dr. O'Mahony, seorang consultant dalam bidang elderly care. Sesi pagi dimulakan dengan lawatan ke wad e6. Sebaik diperkenalkan kepada Dr. O'Mahony, tidak semena-mena saya terus ditanya untuk memberikan pandangan terhadap seorang pesakit. Aduhh! Saya masih belum betul2 terjaga la...

"Hmmm...I think?? I think??...Hmmm..She is not responding you well. She's a bit deft. And her hand...her hand is doing...hmmm...-picking. Yes, she is picking on the cloth.

Fuhh! Kecut perut saya masa jawab soalan tu. Sudah la belum bersedia, terus kena tanya dengan consultant sedangkan ada je student 4th year medic dalam group tu. Betul ke jawapan tu? Huhu...nasib baik betul tapi dalam tergagap-gagap dan terketar-ketar jugak.

Berbalik kepada tajuk tadi, dua doa saya telah dimakbulkan Allah. Ok, yang pertama!

Saya berdoa kepada Allah agar dipermudahkan attachment kali ni dan DILANCARKAN percakapan saya dan dapat difahami orang. Awal2 tadi terlupa nak baca doa penerang hati, mungkin itu masalahnya! Sedangkan doa itu dulu diucapkan oleh Nabi Musa as. Seorang nabi memohon dilancarkan lisannya. Mengapa tidak aku? lupa la tu...padan muka kan, tergagap-gagap tadi.huhu...

"I need you to see this patient and take some social history about her, alrite? We gonna have meeting at 3.30pm for your presentation." Saya diamanahkan untuk bercakap dengan seorang pesakit parkinson di wad E6. Kali ni saya betul-betul teringatkan doa tadi...Ya Allah..Engkau permudahkan lah buatku.

"I'm sorry dear, I can't let you talk to her because she is now having her lunch. We have 'meal protection hour' here, so I think you might want to come again in the next 10,15 minutes. Alrite?" Kata seorang nurse bila saya minta izin untuk jumpa patient.

Oh..begitu rupanya. Di sini pesakit benar-benar dijaga. Masa makan jangan diganggu. Jadi saya pun beralih mencari pesakit lain untuk berbual-bual. Saya bergerak ke wad lain, mencari pesakit lain.

"Hi dear! I'm Muhammad, a first year medical student. I'm asked to talk to one of the patients here just to take some social history. I would prefer if I can talk to patient in bed 16. Do you think she is up for it?"

Mungkin itu perancangan Allah buat saya. Memang sudah ditakdirkan rasanya untuk saya bertemu dengan seorang nenek yang berusia 91 tahun ni. Saya pun duduk lah di sisinya memperkenalkan diri lalu perbualan bermula...Dari minit ke minit segalanya berjalan dengan lancar...sangat lancar. Alhamdulillah! terima kasih Ya Allah kerana mempermudahkan segalanya.

Pembentangan petang itu juga berjalan dengan lancar. Ditakdirkan saya hilang jejak dengan team mate lepas solat zohor. Puas mencari masih tidak jumpa. Akhirnya saya bertemu dengan seorang doktor baru (bukan consultant) yang offer untuk bawak saya ward round dan buat pembentangan tu kat dia. jadi, tak perlu lah saya present depan ramai orang. hanya saya dan doktor tu saja. Lancar...Alhamdulillah...

Pulang ke University tepat jam 5.05 petang. Tiba lebih kurang jam 5.35 petang. Sudah masuk waktu maghrib ni. Terus ke masjid Al-Manar...

Doa yang ke-2 dimakbulkan. Saya berdoa agar hubungan saya dan kawan saya dipulihkan seperti sediakala, bahkan lebih baik kali ni. Tanpa saya sedari, saya sudah menyakitkan hatinya 2,3 minggu lepas. Sampai sekarang dia susah untuk maafkan saya. Saya selalu berdoa agar hubungan kami pulih. Tak sedap benar rasanya bila bergaduh ni. Syaitan suka la...sebab senang dia nak rosakkan kami.

Selesai solat Maghrib, saya pun bersiap-siap untuk pulang. Bukan tak nampak kawan saya pun ada dalam masjid tu, tapi masih rasa dia belum bersedia maafkan saya. saya pun angkat beg bersedia untuk pulang. Dia lalu depan saya kemudian...Dia peluk saya! huhu...ya, dia peluk saya! Kami bermaafan...Alhamdulillah, Engkau telah kabulkan doaku ini Ya Allah! Harapnya hubungan kami akan lebih baik kali ini. Saya berazam untuk menjaga hubungan ini betul-betul kali ni. Insyaallah...

Terima kasih ya Allah!

Sungguh benar firman Allah;

"Mintalah do'a kepadaku nescaya aku akan memperkenankan permintaanmu"

4 comments:

  1. patutlah dah lama tak nampak pok cik datang kelas.. gaduh rupanya.. ish ish..

    “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. (Yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya) baik di waktu lapang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang , Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan” (Ali Imran : 133-134)

    datang kelas ea hari ni. :)

    ReplyDelete
  2. jazakillah atas ingatan...insyaallah tk ponteng kelas dah lepas ni (mula jumaat petang ni k) hehe...

    ReplyDelete
  3. tak caye ar pok cik ada sakitkan hati sape2~
    hm...........
    tp baguslah sbb slalu berdoa. tertunai atau tak adalah ketentuan tuhan... (2:216)
    apa yg kita suka tak semestinya baik ntuk kita dan sebaliknya : )

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

komen anda dihargai